Här är egenskaperna som säkerställer ett unikt och effektivt bokningsteam 

INSIKT 

Tänker du utanför boxen när du sätter ihop ett team av mötesbokare? Det kan löna sig! Säljledarna Josefine och Anna berättar vilka egenskaper du bör lägga vikt på under rekryteringsprocessen.  

Många som anställer mötesbokare har haft samma tankar om vilka typer av egenskaper en drömmedarbetare har. Men när du sätter ihop ett helt team av mötesbokare är det viktigt att du också lägger vikt vid andra egenskaper. 

Hur bra kommer dina teammedlemmar överens? Kompletterar de varandras svagheter, inspirerar de varandra med sina styrkor? Finns förutsättningar för god synergi på teamet? 

Vi pratade med säljledarna Josefine Feet-Thaule och Anna Landsverk, som var och en leder sitt eget team av mötesbokare, om vilka egenskaper de lägger vikt vid när de tar fram ett unikt och sammansvetsat bokningsteam. 

Flexibilitet och arbetsmoral 

När Feet-Thaule söker efter nya mötesbokare för sitt team, börjar hon fortsatt med de grundläggande och väsentliga egenskaperna hos en mötesbokare

– Det viktigaste för mig i en rekryteringsprocess för nya mötesbokare är att leta efter kandidater som är flexibla, motiverade, villiga att lära och tuffa, säger hon. 

Samtidigt betonar säljledaren vikten av de attityder och värderingar de enskilda bokarna har. I en position där medelåldern tenderar ligga kring tidiga 20-årsåldern och ingen specifik utbildning krävs, beaktas också en kandidats mognad. 

– När du arbetar med mötesbokning arbetar du med stora och välkända varumärken på marknaden samt mindre kända nystartade företag. Samma grad av professionalism, ansvar och ägande förväntas oavsett vem du representerar, säger Feet-Thaule och tillägger: 

Engagemang måste vara lika oavsett vem du arbetar med. 
— Josefine Feet-Thaule

Relationen mellan bokare och uppdragsgivare 

Något som kan vara utmanande för många bokare är komplexiteten i den roll du tar på dig och hur mycket det kräver av dig. Samtidigt som man inte ska vara en säljare, ska en bokare sälja ett intresse för en produkt eller tjänst som en annan person senare kommer att sälja vidare. 

Detta är en av anledningarna till att Feet-Thaule anser att man inte får underskatta relationen som den nuvarande mötesbokaren har till uppdragsgivaren. 

– Ju bättre dialog bokaren har med uppdragsgivaren, desto bättre kvalitet på mötena och sannolikheten för framgång ökar, påpekar hon. 

Säljledaren förklarar: att ha ett ansikte på och en form av relation med den eller de personer som kommer att delta i de möten du bokar, kan ha stor inverkan på motivationen, högre engagemang och resultat för en mötesbokare. Läs mer om de vanligaste misstagen du gör som mötesbokare här. 

Vikten av olika personlighetstyper 

När det gäller att sätta ihop ett optimalt team av mötesbokare kan fokus på personlighetstyper vara det avgörande elementet som garanterar kompetensbehov och effektivitet. 

Säljledarna säger att samtidigt som de lägger vikt vid att hitta anställda som kan anpassa sig till de olika typerna av människor de möter i de olika branscherna de bokar i, är det fördelaktigt att bokningsteamet själv också består av olika personligheter. 

– Det «perfekta» mötebokningsteamet innehåller alla personlighetstyper. Den extroverta, den introverta. Den drivande, den analytiska, den vänliga och den uttrycksfulla, säger Feet-Thaule. 

Anna Landsverk håller också med om att detta är en avgörande kvalitet för ett skickligt bokningsteam: 

– Olika personligheter passar för olika projekt. Det fina med att ha så många olika personligheter bland teammedlemmarna är att du alltid kan hitta den profil som har bäst kompetens för att lyckas, oavsett om det är mötesbokning angående bil, ekonomi eller IT, säger Landsverk. 

Hon påpekar att team som byggts upp på ett sådant sätt kommer att vara unikt utrustade för att inspirera varandra kreativt. Feet-Thaule håller också med om att detta främjar kreativa lösningar bland anställda: 

– Om du har ett team med mångfald kommer du alltid att ha anställda som tänker helt annorlunda. Som löser uppgifter och utmaningar annorlunda, och som sedan utmanar varandras sätt att tänka och arbeta hela tiden. Då tvingas man tänka nytt och annorlunda varje dag. 

– Det är då man verkligen blir en bra mötesbokare, tillägger hon. 

Kommer inte utan utmaningar 

Det är dock ingen hemlighet att anställda med olika personlighetstyper kräver en stark ledare med förmågan att se varje individ och som har en hög grad av anpassningsförmåga. 

– Att ha många olika personligheter i ett team innebär också utmaningar. Det betyder att de motiveras och drivs av olika saker, som pengar kontra personlig utveckling, säger Feet-Thaule. 

Avslutningsvis påpekar de två säljledarna att detta kommer att kräva mer av avdelningens ledare, ofta i form av personlig uppföljning. 

– Det är viktigt att ha en ledare som tar sig tid att se varje enskild anställd och lära känna deras beteendemönster. Då kommer den här ledaren att kunna skapa bra arbetsdagar där alla någon gång kommer att känna sig sedd, oavsett om det är i en 1:1-konversation eller coachning, eller om det är i grupp, säger Feet-Thaule. 

Loyalty hjälper dig gärna att sätta ihop det ultimata mötebokningsteamet för ditt företag. Ta kontakt och ta reda på hur. 

Föregående
Föregående

Er min kundeservice for komplisert til å «outsource»?