Att komma rakt ut från hoppkanten - Spike Venture x Loyalty

Det hände vid den tiden

...att räntorna ökade, kostnaderna steg och marknaden stagnerade, vilket företag idag tydligt känner av . De minsta företagen, som redan befinner sig i en sårbar position, blir ofta de första att påverkas när marknaden stannar av.

Den största utmaningen för de flesta företag är att sälja sin produkt eller tjänst i stor skala till lägsta möjliga kostnad på kortast möjliga tid. Nyckeln här är tillgången till rätt resurser och marknad, och det är ofta här man tvingas spara under lågkonjunktur. Detta är utmanande.

Loyalty, med över 25 års erfarenhet av kundservice, mötesbokning och försäljning, är redo att hjälpa till med resurser när företaget inte har musklerna att själv ta risken med att bygga upp sin stab.

Detta gäller särskilt företag i en startup-fas. Det råder inget tvivel om att det finns ett hav av bra idéer och kreativa entreprenörer där ute. Historien visar dock att det inte är själva idén som garanterar framgång, utan idén i kombination med genomförandet av tillväxtstrategin. Många startups underskattar ofta omfattningen av försäljningsarbetet, och konsekvensen blir att de hamnar på botten innan de ens har börjat simma. Här kan det vara smart att vända sig utåt för att söka en pålitlig partner som kan bidra med mer än bara kapital. Det är precis det Spike Venture, ett investeringsbolag knutet till Loyalty-gruppen erbjuder. Spike Venture är mer än bara ett investeringsbolag; det är vägvisaren som operativt tar företag genom stormen.

Spike Venture går in med kapital i tidiga skeden och drar nytta av all kompetens och erfarenhet inom Loyalty-gruppen. Spike Venture och Loyalty i kombination är unikt i norsk kontext och kommer att vara en partner som säkerställer strategisk tillväxt. Med "skin in the game" vill de se dig lyckas!

Morten Gürrich-Holm, VD i Spike Venture

 Från idé till framgång

Storeshop var det första bolaget som Spike Venture investerade i. Storeshop hade en bra produkt riktad mot en underdigitaliserad marknad. Grundarna hade hög teknisk och professionell kompetens. Spike Venture tillsammans med Loyalty tillförde sin specialistkompetens inom försäljning och tillväxt för att öka kundbasen, vilket kompletterade grundarna på ett bra sätt.

Under pilotperioden på tre månader år 2020 gick Storeshop från fyra till tjugo kunder. Grundarna i Storeshop döljer inte att strategiplaneringen från Spike Venture och mötesbokningen från Loyalty var viktiga faktorer för den snabba tillväxten.

Storeshop AS

Sedan dess har samarbetet blomstrat, och Spike Venture har arbetat tätt med Storeshop hela vägen. Loyalty och Spike Venture i symbios hjälpte Storeshop in på den svenska marknaden genom att säkra de första sex kunderna tillsammans med bolaget 2022. Spike Venture och Loyalty bidrar fortfarande med operativa resurser inom försäljning och strategiskt inom styrelsearbetet. Bland annat har Storeshop en säljare på heltid från Loyalty som arbetar mot den norska marknaden. I november 2023 levererade säljaren 200 000 NOK i omsättning, vilket är ett bra tillskott till vad det interna teamet genererade. Under 2023 har Storeshop halverat sina kostnader, samtidigt som de har fördubblat omsättningen. En faktor som bidragit till detta resultat är att Storeshop valt att outsourca delar av sin försäljning till Loyalty. På så sätt sparar de kostnader genom att slippa anställa internt och delar istället risken med Loyalty.

Nu är ambitionen att växa vidare både nationellt och internationellt – Spike Venture och Loyalty är redo att följa dem på vägen mot att nå sina mål.

Följ Storeshops exempel och ta kontakt för ett samtal.

Nästa
Nästa

Ledartalangprogrammet hos Loyalty